8 november, 2016

Golanhoogten (Syrië!) en Galilea

Nazareth is relatief klein en kan je kan deze heilige stad makkelijk op één of anderhalve dag verkennen. Het zou dan ook zonde zijn om hier al onze tijd te spenderen... In plaats daarvan gingen we met onze vrolijke groep nog enkele sacrale plekjes verkennen. Capharnaum, de geboorteplek van heel wat apostelen, en de berg der zaligheden (Mount of Beatitudes). Om de dag af te sluiten bezochten we ook nog een mooi natuurpark en... Gingen we naar de grens met het door oorlog verscheurde Syrië!

Capharnaum is de Israelische stad waar Jezus werd geboren.

Capharnaum (Kafarnaüm)

Op een klein uurtje rijden van Nazareth, de stad waar Jezus opgroeide, vind je ook de stad waar hij heel wat mirakels verrichtte en waar heel wat van zijn apostelen opgroeiden. Kafarnaüm of Capharnaum.
Voor deze pelgrimsstad te verkennen betaal je drie shekels (60 eurocent) en als je vroeg genoeg bent (openingstijden van 08:00u tot 16:30u) zijn er nog geen hordes Aziaten die elke steen, zuil of zoutkorreltje aan het fotograferen zijn.
Buiten de ruïnes van een oude synagoge en een prachtig uitzicht op de zee van Galilea (eigenlijk een meer) is er niet heel veel te zien. Toch is het wel even de moeite waard om een kleine omweg te maken naar dit vergane stadje, aangezien het heel erg dicht bij heel wat andere bezienswaardigheden ligt.

Achter deze stad (zie foto hieronder) zie je ook de zee van Galilea. Die naam komt je misschien ook bekend voor, want Jezus werd hier door Johannes de Doper gedoopt.

Mijn persoonlijke lievelingsplekje in deze oude stad. Zouden de apostelen ook onder deze prachtige boom hebben gezeten?

Berg der zaligheden (Mount of Beatitudes)

Als ik eerlijk ben had ik nog nooit van de Mount of Beatitudes of de berg der zaligheden gehoord. Gelukkig hadden mijn Costa Ricaanse vrienden (die ook absoluut geen idee hadden van wat dit nu precies was) internet op hun telefoon en konden ze als volleerde gidsen meer vertellen over deze speciale plek.

In de bijbel werd door Matteüs opgetekend dat Jezus op deze plek zijn befaamde bergrede heeft gehouden. In deze bergrede staan heel wat basisprincipes die de Christenen zouden moeten volgen. Een soort van “Christen zijn voor dummies” als het ware…

Heel wat pelgrims van over de hele wereld bezoeken deze heilige plek. In het midden van dit mooi verzorgde stukje heiligdom vind je een prachtige kerk. Let wel op… Je mag er alleen binnen met bedekte knieën en schouders!

De Berg der Zaligheden. De plek waar Jezus zijn bergrede heeft gehouden.

Banias natuurreservaat

Nazareth, Kafarnaüm en de Berg der zaligheden volstonden voor mij wel. Zo’n heilig boontje ben ik immers ook niet!
Na ons laatste schietgebedje om om vergeving te vragen, trokken we met z’n allen richting het Golan gebergte. Wettelijk gezien behoort deze streek nog steeds toe aan Syrië, maar uit ‘veiligheidsoverwegingen‘ bezette Israel deze regio tijdens de zesdaagse oorlog in 1967.
Deze hoge plek is immers een uitstekend strategisch punt van waar Syrië (of een ander land) heel wat steden in Israel zou kunnen aanvallen.

In deze toch wel mooie regio gingen we eerst lekker smullen in een klein restaurantje, gerund door Druzen.
De Druze is een vorm van de Islam, maar wel eentje die in Israel wordt geaccepteerd. Deze religieuze gemeenschap ziet zich daardoor ook niet echt als Arabieren, want zij accepteren bijvoorbeeld wel de verplichte legerdienst die Israel hen oplegt terwijl de andere Arabieren dit niet doen.

Na het overheerlijke gerecht (probeer zeker een Druze pitta!) trokken we verder naar het Banias natuur domein. Een gigantisch domein, vooral bekend van zijn vele watervallen. Mij deden ze een heel klein beetje denken aan de Plitvice meren in Kroatië. Onder de vele schaduwrijke bomen hingen heel wat spinnenwebben die duidelijk de verkoeling hadden opgezocht.
Spijtig genoeg hadden we niet heel veel tijd in het park en konden we niet alles bezoeken. Want iets verderop waren ook enkele mooie ruïnes te vinden.

Het banias natuurdomein in Israel, met zijn vele watervallen.

De Golanhoogten

Het spannendste moment van vandaag werd tot het einde gehouden. Met ons vrolijke busje, gevuld met heel wat nationaliteiten, klommen we nog een stukje hoger richting de grens met Syrië.

Onderweg naar dit strategische punt (de golanhoogten) kwamen we langs heel wat prikkeldraad, bordjes met daarop “Let op: pantservoertuigen!” en natuurlijk enkele voorbijrazende tanks.
Alsof dit de meest vredevolle plek op de aarde was, stapten we uit als dagtoeristen om kilometers ver te kunnen kijken naar het door oorlog verscheurde Syrië.

Hoewel iedereen duidelijk een klein beetje nerveus was, hoef je hier eigenlijk helemaal niet angstig te zijn. Damascus ligt nog steeds zo’n zestig kilometer verder en ze zouden heus geen toeristen toelaten moest het hier gevaarlijk zijn… Toch?

Een wegwijzer toont ons dat we op 60 kilometer van Damascus zitten en 800 kilometer van Irak. Achter ons ligt een grote, diepe bunker die in geval van nood meteen kan gebruikt worden. En dan heb je natuurlijk nog de prikkeldraad…
Enkele honderden meters dieper zie je Syrië. Het land ziet er vredig uit. Doodstil, met mooie groene vlaktes en enkele boeren die aan het werken zijn.

Terwijl Sofia enkele foto’s van me maakt, horen we allemaal een oorverdovende knal. Het foto’s maken stopt natuurlijk meteen en ik draai me om om te kijken van waar het luide gebrul kwam. We zagen helemaal niets maar wisten wel zeker dat er een bom, mijn of een of ander oorlogstuig moest geland zijn.
De VN blauwhelmen kwamen meteen in actie en keken nerveus door hun verrekijkers. De goedlachse toeristen werden plots allemaal wel erg stil, maar gelukkig hervat de vrolijkheid zich terug na enkele minuten.

Op amper zestig kilometer van waar wij ons vandaag bevonden, heerste er een vreselijke oorlog. Man… Wat was ik blij dat ik in Europe was geboren en deze verschrikking slechts van op afstand moest meemaken!

Het Golan gebertge in Israel ligt op de grens van Syrië...

Het Golan gebertge in Israel ligt op de grens van Syrië…

Zee van Galilea

Na dit verrassende bezoek hadden we gelukkig nog één extra stop die ons aan wat anders kon doen denken!
We hadden nog een uurtje om in de zee van Galilea te plonzen. Deze zee (eigenlijk is het gewoon een gigantisch meer) werd veelvuldig gebruikt om mensen tot het Christendom te dopen.
Én… De bijbel tekende deze plek op als de plek waar Jezus op water liep! Avontuurlijk als we zijn konden we natuurlijk niet laten om ook even te proberen of wij misschien wel de volgende uitverkorenen waren…

Helemaal alleen lukte het ons niet, maar eens we gebruik maakten van elkaar konden we écht op het water stappen. Eén iemand hurkte neer in het water, en vervolgens klommen wij op die persoon zijn rug. Valsspelen? Wel nee, gewoon origineel denken!

Na ons te pletter te hebben gelachen in dit zoetwatermeer trokken we terug richting Nazareth, waar we vanavond allemaal vroeg onder de dekens kropen. Morgen zouden we immers naar Jordanië trekken. Benieuwd!

De zee van Galilea. Bekend voor zijn vele doopsels en Jezus die er moeiteloos over het water liep!

In dit artikel staan enkele affiliate links. Wanneer jij iets boekt bij deze reisorganisaties krijg ik een kleine commissie op de boeking. Jij betaalt daarvoor niets extra. Je kan het dus zien als een manier om deze blog te steunen als je er iets aan hebt gehad. Ik gebruik deze reisorganisaties zelf ook, en ik zal alleen reismaatschappijen aanraden die ik zelf ook gebruik.

Volg je mij al op Social Media?

Hoi, ik ben Sam Van den Haute. Gedurende de laatste 5 jaar reis ik bijna permanent de wereld rond. Het avontuur opzoeken en mooie plekjes bezoeken zijn immers mijn passie. Laat mij ook jou inspireren met geweldige verhalen, prachtige foto's en handige tips van mijn avonturen op reis. Op mijn facebookpagina en instagram account krijg je de laatste updates en mooie foto's om jou te inspireren voor je volgende reis.
Mijn tips voor reizigers werden tijdens het korte bestaan van deze blog al gedeeld op o.a. Radio 2, NPO 3FM (Nederland), Steps Magazine, Vakantiesalon Antwerpen en heel wat meer platformen.
Sluit je aan bij duizenden anderen om de laatste updates te ontvangen!

Like Checkoutsam op Facebook

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

U kunt deze HTML trefwoorden en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

CheckOutSam: Reisblog met reistips voor over de hele wereld!