2 juni, 2020

Warschau naar Vilnius

Nadat ik een laatste keer door Warschau rond liep, bestelde ik een Uber die me naar de luchthaven bracht. Voor 18 zloti kan je niet klagen als je wordt opgepikt voor je deur met een zware backpack!
Hoewel Vilnius niet héél ver van Warschau lag, zou ik toch enkele uurtjes op het vliegtuig moeten doorbrengen. Met een tussenstop in Kiev was de vlucht namelijk een pak goedkoper.

Geweldige service van Ukraine International Airlines!

Wanneer ik eindelijk door de strenge controle van de Poolse luchthaven was geslenterd, plofte ik me neer naast mijn gate –nadat ik nog één keer mijn paspoort moest tonen aangezien Kiev buiten de Schengen zone ligt.
Omdat ik toch nog enkele uurtjes te slijten had dacht ik om maar even verder te schrijven aan mijn vele achterstallige blogposts en reisgidsen. Diep geconcentreerd ben ik op mijn toetsenbord aan het tokkelen wanneer ik plotseling een Poolse boodschap hoor met daarin iets dat verdacht veel op mijn naam leek. De tweede boodschap, de Engelstalige versie, bracht verduidelijking. Er werd van me gevraagd om me naar de infobalie te begeven.

Shit!” dacht ik. “Ik ben toch niet weer mijn paspoort kwijtgespeeld op een luchthaven?“, maar dat kon het niet zijn want die zat nog steeds in mijn broekzak.
Een beetje nerveus vroeg ik aan het meisje achter de balie wat er scheelde. Ze vertelde me dat de vlucht naar Kiev aanzienlijke vertraging had, waardoor ik mijn vlucht van Kiev naar Vilnius onmogelijk nog kon halen.
Als oplossing stelde ze voor dat ik in plaats van met Ukrain International Airlines met LOT (de Poolse luchtvaartmaatschappij) zou vliegen.
Lichtjes verbaasd met de voortreffelijke oplossing stemde ik natuurlijk in met dit aanbod.

Ik ging dan naar de infobalie van LOT, maar daar vertelden ze me dat ik terug naar de balie van UIA moest lopen, want dat zij dat daar niet konden regelen. Het vriendelijke meisje was verbaasd en maakte enkele grapjes over haar collega’s want haar mannelijke collega had zo net de verkeerde persoon meegenomen en mij achter gelaten.
Toen haar collega een beetje schoorvoetend aan kwam begon ze hem speels uit te lachen en ook al verstond ik niet veel van wat ze tegen elkaar zeiden, toch begon ik mee te lachen.

Eind goed al goed… Want om vijf uur vertrok ik -met een rechtstreekse vlucht!- richting Vilnius. Door de vluchtverandering kwam ik zelfs een uur vroeger aan dan voorzien. Duim omhoog voor Ukraine International Airlines!

Van harte welkom in Vilnius! Vuistslagen in de deur en een kil, ijskoud hostel. De luchthaven ziet er nochtans wel mooi uit!

VERSCHRIKKELIJK hostel!

Er was een tijdsverschil van één uur en plots was het al acht uur ’s avonds.
Vanuit de kleine luchthaven zocht ik naar een wisselbureau om mijn overgebleven Poolse zloti’s om te wisselen naar de lokale munteenheid. Groot was mijn verbazing als ik zag dat hier ook euro’s werden gebruikt! Handig!

Buiten was het al heel donker en de dikke pakken sneeuw kraakten onder mijn voeten. Ik betaalde één euro op bus nummer twee en die bracht me in een klein half uurtje naar het centrum.

Op honderd meter stappen lag mijn hostel: het ‘Five euro hostel Vilnius’. Misschien had ik door die naam wel al moeten weten wat de lokale munteenheid was… Woepsie! En misschien ook dat je voor vijf euro per nacht niet heel veel moet verwachten.
Oorspronkelijk had ik mijn overnachtingen in een andere jeugdherberg geboekt, maar enkele dagen later kreeg ik een berichtje in mijn inbox dat dit hostel gesloten was en dus moest ik snel op zoek naar een alternatief. Et voilà! Zo maakt een mens natuurlijk snelle en ondoordachte beslissingen!

De buurt waar het hostel in lag sprak me allesbehalve aan. Volgens mij was het hier zelf een beetje gevaarlijk. Gure types gaapten me aan met een fles vodka in de hand terwijl ik schoorvoetend naar het blok liep waar mijn hostel zich in moest bevinden.
Wanneer ik drie of vier verdiepingen hoger zat werd ik verwelkomd door een van de vreemdste hostels waar ik ooit in verbleef. De man in de receptie was niet onvriendelijk te noemen, maar het moest allemaal een beetje snel gebeuren leek me.

Het uitzicht van uit het hostel viel gelukkig wel nog een beetje mee...

Het uitzicht van uit het hostel viel gelukkig wel nog een beetje mee…

Word ik vermoord in het five euro hostel Vilnius?

Het hele verdiep was ijskoud en zat vol met rare mannen (geen énkélé vrouw!) die wel uit het Stalinistische tijdperk leken te zijn getransporteerd. Hun botte en onvriendelijke gedrag was niet echt een leuke eerste indruk van Litouwen! Wanneer ik naar mijn kamer werd gebracht –in de deur zaten verschillende vuisten geslagen! – heel geruststellend.- arriveerde ik in een even troosteloos landschap.
Acht enkele bedden met vlekken op het linnengoed, afbladderende muren en enkele beglazing. De kamer was ijskoud en bovendien hing er een onaangename geur.

“Is er een kluisje?” vroeg ik, lichtjes verbouwereerd over dit hostel.
“Nee. Maar je kan je spullen wel in de receptie achterlaten. Zo, dan ga ik maar weer.” En de man vertrok terug naar de receptie.

Ik gooide mijn spullen op bed, maar nam mijn kleine rugzak met laptop wel mee uit voorzorgen, en ging in de ongezellige gemeenschappelijke zaal zitten.
Nadat ik door iedereen gedurende enkele minuten was aangegaapt gingen ze verder met hun bezigheden en activiteiten. Om ter luidst luisterden de mannen op hun telefoons of laptops naar filmpjes die zo druk door elkaar zaten te gillen dat je er hoofdpijn van kreeg, terwijl er ook nog een TV aan stond.

Grappig trouwens: de Engelstalige film werd gedubd door één Litouws sprekende man. Hij las alles zo monotoon voor dat je er in slaap van zou vallen. Bovendien speelde hij iedere rol; man of vrouw.

Ik had dan wel al betaald, lang zou ik hier niet blijven. Mijn keuze stond nu al vast: morgen ga ik naar een ander hostel!
Met mijn telefoon zocht ik snel even enkele beoordelingen op van het hostel op Booking.com. Met een score van 7,7 kan je dus aardig worden bedrogen… Nochtans waren veel commentaren niet mals! In het vervolg kijk ik dus niet enkel naar de score, maar lees ik ook de negatieve commentaren voor ik iets boek!
Ik gniffelde en giechelde terwijl ik de commentaren aan het lezen was. Ofwel was ik gek aan het worden, ofwel was ik mezelf aan het uitlachen.

Het bed was gelukkig vrij comfortabel, maar in een ijskoude kamer had ik toch gehoopt op iets meer dan een dun laken… Gelukkig werd ik ook opgewarmd door de constante toevoer aan scheetjes, winden en ruften van mijn Chinese medereiziger, en werd ik in slaap gewiegd door de andere man die bezig was met het hele amazonewoud neer te snoeien met zijn gesnurk.

Je raadt het al. Goed slapen deed ik niet en ik was dan ook héél blij als ik de volgende morgen terug gepakt en gezakt door de sneeuw ploeterde om naar een beter hostel te trekken.

Duim omlaag voor het Five Euro Hostel Vilnius!

Vond je dit een goed artikel? Geef je het dan 5 sterren? Bedankt!

In dit artikel staan enkele affiliate links. Wanneer jij iets boekt bij deze reisorganisaties krijg ik een kleine commissie op de boeking. Jij betaalt daarvoor niets extra. Je kan het dus zien als een manier om deze blog te steunen als je er iets aan hebt gehad. Ik gebruik deze reisorganisaties zelf ook, en ik zal alleen reismaatschappijen aanraden die ik zelf ook gebruik.

Volg je mij al op Social Media?

Hoi, ik ben Sam Van den Haute. Gedurende de laatste 5 jaar reis ik bijna permanent de wereld rond. Het avontuur opzoeken en mooie plekjes bezoeken zijn immers mijn passie. Laat mij ook jou inspireren met geweldige verhalen, prachtige foto's en handige tips van mijn avonturen op reis. Op mijn facebookpagina en instagram account krijg je de laatste updates en mooie foto's om jou te inspireren voor je volgende reis.
Mijn tips voor reizigers werden tijdens het korte bestaan van deze blog al gedeeld op o.a. Radio 2, NPO 3FM (Nederland), De Standaard (bijlage Media Planet), Steps Magazine, Vakantiesalon Antwerpen en heel wat meer platformen.
Sluit je aan bij duizenden anderen om de laatste updates te ontvangen!

Like Checkoutsam op Facebook

Laat een bericht achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

U kunt deze HTML trefwoorden en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>